Rower cross’owy zamiast gravela – dla kogo?

Rowery stają się coraz bardziej wyspecjalizowane do danej charakterystyki jazdy i tego, w jakim terenie jeździmy. Obecna moda na rowery gravelowe spowodowała, że cross’y trochę odeszły w zapomnienie. Jednak są to rowery, które dają kompromis pomiędzy szybkim poruszaniem się na szosie, a jazdą w terenie (szutry, drogi polne, leśne dukty).

Jakie tak naprawdę są różnice pomiędzy gravelem a crossem?

  • kierownica,
  • przełożenia/ manetki,
  • geometria ramy- pozycja na rowerze,
  • widelec/ amortyzator.

Kierownica w rowerze cross’owym jest prosta lub lekko wygięta. Daje możliwość zamontowania rogów oraz poprawia sterowność w terenie. Jest dużo szersza niż kierownica w gravelu, pozwala również na zajęcie dużo wygodniejszej pozycji na rowerze.

Przełożenia w rowerze crossowym to najczęściej 3 tarcze z przodu i 8,9,10,11 biegów z tyłu. W gravel’u mamy jedną lub dwie tarcze z przodu i 10, 11 biegów z tyłu. Rowery cross’owe mają również innej wielkości zębatki, przez co są bardziej dostosowane do jazdy w cięższym terenie. Pozwala to na dotarcie w miejsca, gdzie gravel nie da rady. Zasadnicza różnica jest też w budowie klamek hamulcowych i manetek- gravel ma tzw. klamkomanetki czyli dźwignia hamulca i dźwignia przerzutki jest zintegrowana ze sobą. Cross natomiast ma klamki hamulcowe i przerzutkowe oddzielne. Jest to wygodniejsze i nieco intuyicyjne rozwiązanie, które sprawdzi się dla mniej doświadczonych rowerzystów.

Geometria to kolejny aspekt wpływający na jakość jazdy i sam komfort. Rowery gravelowe mają bliźniaczo podobne ramy jak i budowę kierownicy tzw. baranka, przez co prowadzą się dużo pewniej na szosie. Jednak dla wielu użytkowników, szczególnie mniej doświadczonych – są mało wygodne. Cross zapewnia wygodniejszą pozycję przez wyżej umiejscowioną kierownicę, inne ułożenie dźwigni hamulca i przerzutek. Dzięki temu jest bardziej przewidywalny w terenie, łatwiej jest go prowadzić.

Jednym z ważniejszych elementów w rowerze jest widelec- przednie widły w rowerach gravelowych są zazwyczaj aluminiowe lub carbonowe. W rowerach crossowych natomiast znajdziemy amortyzator. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety- zaletą widelca sztywnego jest jego masa, która w znacznym stopniu obniża masę roweru. Wadą tego rozwiązania jest praktyczny brak właściwości tłumiących drgania przekazywane od koła na naszę ręce – skutkuje to obniżonym komfortem podczas dłuższej jazdy w terenie. Amortyzator zapewni nam dużo wiecej wygody dla naszych rąk i wpływa także na bezpieczniejsze prowadzenie roweru w terenie, czy też przy większych prędkościach. Wadą jest z pewnością jego masa oraz systematyczne serwisowanie tego elementu, aby płynnie pracował.

Jeśli szukasz szybkiego roweru i jesteś przyzwyczajony do kierownicy z barankiem, a komfort jazdy nie jest dla Ciebie najwyższym priorytetem, postaw na gravela. Jeśli natomiast szukasz wygody i pewniejszego prowadzenia w terenie wybierz rower cross’owy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *